Ben jij ook oplossingsgericht?
Ben jij ook iemand die graag meedenkt in oplossingen, en merk je toch dat de ander ze niet (altijd) van je aanneemt?
Heb je soms ook het gevoel dat jij harder nadenkt over de oplossing dan de cliënt/ klant? Dat het wel lijkt of het jouw probleem is?
Of dat je oplossingen de hele tijd van tafel worden geveegd, terwijl de cliënt niet met iets beters komt en het niet eens lijkt te overwegen?
Vermoeiend hé?!
En het werkt ook nog eens totaal niet, voor beide partijen.
Het zit hem niet in het probleem, maar in de twijfel.
Dat is waarom jouw goede idee of oplossing keer op keer van tafel wordt geveegd…
Als coach/ begeleider/ hulpverlener zijn wij vaak geneigd om sneller te gaan dan de cliënt. We zien het probleem en willen het oplossen. Logisch toch?
Alleen helaas is het niet zo simpel. Want als het zo simpel was, dan deden ze het wel.
De oplossing voor een probleem is namelijk vaak feitelijk niet zo moeilijk.
‘Wil je afvallen, moet je minder eten.’
‘Wil je een baan, moet je solliciteren.’
‘Wil je meer klanten, begin dan met marketing.’
‘Wil je weer meer zelfstandigheid, oefen dan met lopen.’
Maar waarom doen mensen het dan niet? Waarom hebben ze steeds redenen om het niet te doen, en spreken ze die redenen vooral tegen jou uit?
Omdat:
Ergens van binnen twijfelen ze nog. Of ze het wel kunnen, durven of zien zitten. Een dieet volhouden is namelijk moeilijk, dus misschien kan ik er beter niet aan beginnen. Gaan solliciteren betekent dat je ook afgewezen kunt worden. Marketing voelt eng, want mensen gaan er iets van vinden. En oefenen met lopen is pijnlijk, terwijl stilliggen op de korte termijn fijner voelt.
Mensen zijn dus vaak ambivalent. Ze twijfelen. En zolang ze twijfelen, zullen jouw oplossingen voelen als te snel. En dan komt er automatisch een ‘nee, doe nog maar even niet’ als reactie.
Niet omdat ze dwars zijn. Niet omdat ze niet willen. Maar omdat het een heel natuurlijke reactie is op een te snel aangedragen oplossing.
Wat als je het anders aanpakt?
Je raadt het al: als jij iets anders doet, krijg je waarschijnlijk ook een ander antwoord.
Vanuit MGV zeggen we: stop met het aandragen van oplossingen en begin met het stellen van goede vragen.
Bijvoorbeeld:
“Waarom zou je het wel willen doen?”
Dus: waarom zou je wel willen oefenen met lopen, je marketing oppakken, gaan solliciteren of aan dat dieet beginnen?
Luister naar de ‘ja, ik wil wel veranderen’-kant van de ander en vraag nog eens door voor meer Ja’s, door bijvoorbeeld een andere vraag:
“Welke redenen heb je nog meer om dit te veranderen (aan te pakken)?”
Wat er dan gebeurt?
Je zult merken dat mensen actiever en enthousiaster worden over het aanpakken van het probleem als je er zo een tijdje over praat. En dat er dan misschien (per ongeluk ;-)) ideeën/ oplossingen uit hun mond naar voren komen om echt iets te gaan doen.
Mooi! Want als zij het zelf zeggen, dan menen ze het. Dan voelen ze het. En dan is de kans dat ze het ook echt overwegen om te gaan doen vele malen groter.
En de oplossingen die jij bedacht had? Die kunnen ze vaak zelf ook wel bedenken. Dat is geen abracadabra.
En wat een fijn gevoel zal het ze geven als ze dat zelf mogen ontdekken, in plaats van dat jij het aandraagt!
Dus: stop met het oplossen van andermans problemen en begin met het stellen van goede vragen!
Begin met nieuwsgierig vragen naar de redenen en de motivatie om het probleem wel aan te pakken. Dan zal de oplossing steeds makkelijker ‘vanzelf’ komen.
Probeer vandaag in één gesprek eens deze twee vragen:
- “Waarom zou je het wel willen doen?”
- “Welke redenen heb je nog meer om het wel te veranderen?”
En kijk wat er gebeurt…
Natuurlijk is er veel meer waar je rekening mee kunt houden in zo’n gesprek. Als coach heb je namelijk vier belangrijke taken en dit is er maar één van (het ontlokken van motivatie bij de ander). Maar als je het aanbieden van oplossingen gaat vervangen door deze twee vragen, ga je echt al verschil merken!
Laat je me weten wat je hebt gemerkt?
Wil je meer weten over deze taak en over die andere drie? Overweeg dan zeker eens een basistraining. Het is het echt waard!
